TRANSPORTONDERNEMERS EN CHAUFFEURS VAAK NIET GOED OP DE HOOGTE
LZV: Alles is goed geregeld. Of toch niet helemaal?


»
Binnen het exceptioneel transport vormen Lange Zware Voertuigen (LZV’s of ecocombi’s) op het eerste gezicht een overzichtelijke, cleane groep. Controle van deze voertuigen lijkt daarmee volgens duidelijke regels goed uitvoerbaar. Toch blijken er ten aanzien van afmetingen en massa’s nog enkele addertjes onder het gras te zitten. Allereerst ten aanzien van de afmetingen.

Sinds 1 januari 2016 is in artikel 5.18.11 lid 11 van de Regeling voertuigen (Rv) geregeld dat uitschuifbare voertuigen in onbeladen toestand geheel ingeschoven dienen te zijn. Dit is gedaan omdat uitschuifchassis die veel in het containervervoer worden gebruikt in lege toestand ook uitgeschoven reden terwijl geen zijdelingse afscherming was aangebracht bij het uitgeschoven deel. In beladen toestand kun je stellen dat de open delen enigszins afgeschermd worden door de container, maar lid 2 van artikel 109 en 110 van de Bijlage VIII van de Regeling voertuigen zonderen uitschuifbare voertuigen uit van zijdelingse afscherming. Omdat die open delen bij bepaalde ongevallen extra gevaar voor andere weggebruikers kunnen opleveren, is dit met de komst van [...]


Tot zover het artikel, bent u geïnteresseerd in de rest van het artikel?
Neem óók een abonnement op Verkeersknooppunt!








Terug naar inhoudsopgave



 Verkeersknooppunt

 Een product van:
 Total Text
 Bettekamp 56
 6712 EL Ede
 Tel. +31 655 370 754
 Mail to: info@totaltext.nl