Home » VKP Edities » Nummer 194 » Manipuleren van rij- en rusttijden heeft in meeste
FRAUDEREN MET RIJ- EN RUSTTIJDEN
Manipuleren van rij- en rusttijden heeft in meeste gevallen crimineel karakter


» Frauderen met rij- en rusttijden is van alle tijden. Tot de invoering van de tachograaf in 1975 was het zogenaamde werkboekje in gebruik waarin chauffeurs nauwkeurig hun werkzaamheden moesten schrijven. Omdat dit altijd ‘achteraf’ geschiedde was enige aanpassing tussen werkelijkheid en wenselijkheid natuurlijk niet moeilijk. Vandaar daar het werkboekje ook wel het leugenboekje werd genoemd. De tachograaf bracht verbetering omdat die realtime registreerde maar ook dit systeem heeft en had talrijke mogelijkheden om creatief te manipuleren. Dit liep uiteen van het verbuigen van een schrijfstift tot het vernuftig registreren van voldoende rusttijd. Met de komst van het digitale controleapparaat in 2006 zou dat allemaal verleden tijd zijn, maar bijna tien jaar later blijkt uit de praktijk dat dit een illusie was.

Bij informatie gestuurde controles die specifiek zijn gericht op tachograaffraude en daarmee op rij- en rusttijden blijkt dat een onacceptabel aantal chauffeurs en/of transportondernemers die 24/7 gebruik maken van [...]


Tot zover het artikel, bent u geïnteresseerd in de rest van het artikel?
Neem óók een abonnement op Verkeersknooppunt!








 Verkeersknooppunt

 Een product van:
 Total Text
 Bettekamp 56
 6712 EL Ede
 Tel. +31 655 370 754
 Mail to: info@totaltext.nl